Światowy Dzień Walki z Cukrzycą

Źródło: www.communitynewscommons.org

Cukrzyca jest jedną z najczęstszych chorób przewlekłych występujących u dzieci i młodzieży. Już od dłuższego czasu w całej Europie obserwuje się wzrost zachorowalności na tę chorobę, szczególnie u najmłodszych dzieci. Pomimo tego, wiedza na jej temat jest w naszym kraju nadal niewystarczająca.

Cukrzyca jest chorobą charakteryzująca się podwyższonym stężeniem cukru (glukozy) we krwi. Przyczyną jest brak insuliny wynikający z uszkodzenia komórek  trzustki. Dziecko z cukrzycą obarczone jest dodatkowymi powinnościami związanymi z unormowaniem poziomu glukozy. A wiec z podawaniem zastrzyków kilka razy dziennie.

W dzisiejszych czasach częściej przyjmuje się do przedszkoli i szkół dzieci chore na cukrzycę. Dlatego ważne jest, aby nauczyciele  mieli  wiedzę na temat opieki nad dzieckiem z cukrzycą. Powinni też wiedzieć jak postępować w sytuacji zaburzenia zdrowia spowodowanego cukrzycą. Skutecznym lekarstwem na spadek cukru jest szybkie jego uzupełnienie. Trzeba dostarczyć około 15–20 g glukozy. Należy podać dziecku cos do zjedzenia, np. Jabłko.

 Niski poziom wiedzy wśród tych osób powoduje trudności w sprawowaniu opieki nad dziećmi. Rodzi też obawy wśród rodziców dzieci chorych na cukrzycę oraz samych pracowników.

Cukrzyca wymaga właściwej samokontroli i obserwacji. Uprawianie sportu jest korzystne dla zdrowia dzieci. Takie postepowanie  podnosi sprawność fizyczną, a także  może się  przyczynić do poprawy leczenia cukrzycy  i zapobiegania otyłości. Ćwiczenia fizyczne wspierają  prawidłowy rozwój emocjonalny i społeczny, pomagają  rozwijać samodyscyplinę, dają przyjemność i satysfakcję. Dlatego też, wysiłek fizyczny jest zalecany wszystkim chorym z cukrzycą. Aby był dobrze realizowany i nie szkodził, musi być jednak indywidualnie dobrany, rodzaj oraz intensywność zależą od kilku czynników: dotychczasowej aktywności fizycznej, ogólnej sprawności, stylu życia, masy ciała, występowania powikłań cukrzycy.

 

10 wskazówek dla nauczycieli jak pomagać uczniowi choremu na cukrzycę:

1. Jako nauczyciel, bądź wsparciem dla dziecka chorego na cukrzycę.

2. Poproś o pomoc kogoś innego, jeśli potrzebujesz.

3. Rozmawiaj z rodzicami i dzieckiem o cukrzycy.

 4. Pamiętaj o emocjach związanych z uczeniem się dziecka z cukrzycą.

5. Nawiązuj często kontakt wzrokowy

6. Pozwalaj na „ścieżkę bezpieczeństwa” dziecku, na przykład na opuszczenie na chwilę Sali.

7. W przypadku obniżonej koncentracji i uwagi czy zniechęcenia rozdzielaj duże zadania na mniejsze.

8. Naucz dziecko zapamiętywania mnemotechnicznego, podpowiedzi, rymów, kodów itp.

9. Ucz umiejętności zdawania testów, zwracaj uwagę na współpracę.

 10. Aby uniknąć naznaczania dziecka z cukrzycą piętnem „inności” wytłumacz klasie istotę choroby i doprowadź do tego, by traktowano je naturalnie.

 

Bibliografia:

http://www.mz.gov.pl/wp-content/uploads/2013/12/cukrzyca.pdf

http://www.mz.gov.pl/wp-content/uploads/2014/10/Dziecko-z-cukrzyca-w-szkole7943.pdf 

http://www.mz.gov.pl/wp-content/uploads/2014/10/Informacje-ogolne-o-cukrzycy.pdf

Tagi: