Nauka czytania to bardzo ważny element rozwoju każdego dziecka. Przyswajanie literek, jak również rozróżnianie ich i słowne odczytywanie to umiejętność, która towarzyszy człowiekowi przez całe życie. W jakim wieku rozpocząć naukę czytania? Jak kształtować język i umiejętności literackie?
Jakie ćwiczenia stosowane są u małych dzieci?
Nauka czytania to umiejętność, którą można, a wręcz należy kształtować u dzieci wchodzących w wiek późno przedszkolne i wczesno szkolny. Już od najmłodszych lat należy zapoznawać dziecko z literami, znakami czy symbolami, w taki sposób, aby jego mózg przyzwyczajał się do ich kształtu i wydźwięku. Czytanie to czynność, która znajduje się w programie nauczania i wymagana jest od dzieci wchodzących w wiek 8-9 lat.
Jak rozpocząć naukę czytania?
Jakie ćwiczenia i zajęcia wzbogaca i przyśpiesza edukację?
Maluchy, zaczynając swoją przygodę z literkami, powinny podejść do nauki luźno i bezstresowo. Zajęcia powinny być prowadzone w przyjaznej atmosferze, a dziecko powinno je kojarzyć z dobrą i ciekawą zabawą. W ten sposób same będą chciały poznawać dalsze symbole i ich znaczenie.
Podstawowymi ćwiczeniami przygotowawczymi do nauki czytania są m.in.:
– słuchowiska – zapoznawanie się z fonetyką i znaczeniem poszczególnych wyrazów. Poznanie dźwięków liter znacznie przyśpieszy dalsze postępy,
– nauka mowy -artykulacja, literowanie, sylabizowanie ze słuchu,
– odrysowywanie znaków i symboli przez łączenie kropek,
– wykonywanie rysunków i prac technicznych oddających wizerunek poszczególnych liter,
– zabawa z klaskaniem i rytmiką,
– wiele innych.
Nauka czytania powinna rozpocząć się od dokładnego poznania literek, umiejętności ich odwzorowania, jak również rozróżniania poszczególnych znaków interpunkcyjnych. Podczas pierwszych prób czytania należy uwzględniać podział na głoski i sylaby. Składanie liter w jedno słowo doprowadzi dziecko do oczekiwanych rezultatów.
Naukę czytania należy ćwiczyć i doskonalić różnymi metodami, stosując wiele narzędzi i elementów dydaktycznych. Wśród najskuteczniejszych ćwiczeń można wyróżnić: zabawy ruchowe – porządkowanie liter, wyścigi z wyróżnieniem symboli i liter; wykonywanie zadań plastycznych i technicznych; nauka przez śpiew, muzykę i rytmikę; stosowanie gier logicznych; nauka dzięki fiszkom i zabawom językowym; programy komputerowe wspomagające rozwój i techniki czytania; wspólne czytanie bajek z rodzicami i opiekunami; zajęcia z innowacyjnymi technologiami – zabawki i urządzenia interaktywne i wiele innych.